Poznaj cenne właściwości oleju rzepakowego

Olej rzepakowy ze strony www.bee.pl stanowi jeden z najpopularniejszych olejów roślinnych. Nie ma się temu co dziwić, gdyż olej ten znalazł całe mnóstwo zastosowań. Można przypisać mu również wiele cennych właściwości prozdrowotnych. Warto poznać działanie tego specyfiku, bo wówczas będziemy mogli zdecydować o tym, czy chcemy włączyć go do swojej codziennej diety.

Jakie jest działanie oleju rzepakowego?

Jak już zaznaczono na wstępie, olej z rzepaku charakteryzuje się wieloma cennymi właściwościami. Dzieje się tak ze względu na sporą ilość witamin w nim zawartych. W oleju tym znajdują się między innymi takie witaminy jak witamina A, E oraz D. Pozytywnie wpływają one na stan skóry, włosów oraz rzecz jasna paznokci. Witamina D charakteryzuje się zaś właściwościami wzmacniającymi nasz układ odpornościowy. Olej ten idealnie nada się dla wszystkich tych, którzy borykają się z osłabionym układem odpornościowym. W oleju tym nie brak jest również witaminy K. Ten wyjątkowy produkt spożywczy idealnie wzmacnia układ sercowo – naczyniowy. To doskonała wiadomość dla osób, które borykają się z różnego rodzaju schorzeniami serca. Olej z rzepaku przyczynia się również do obniżenia poziomu złego cholesterolu w naszym organizmie. To także prawdziwa skarbnica polifenoli. Dzięki nim możliwe jest zredukowanie wolnych rodników, które mogłyby zaszkodzić naszemu organizmowi. Olejem tym powinny zainteresować się także osoby, które są na diecie odchudzającej. Produkt ten przyśpiesza bowiem metabolizm.

Do czego nada się olej z rzepaku?

Wyjątkowe właściwości oleju rzepakowego sprawiły, że znalazł on bardzo szerokie zastosowanie. Przede wszystkim, olej ten nada się do smażenia. Można smażyć na nim mięsa, a także dusić warzywa. Nie sposób jednak nie zauważyć, że olej rzepakowy ma najwięcej wartości, jeśli jest spożywany na zimno. Doskonale byłoby użyć go do przygotowania dressingu sałatkowego. Oprócz oleju rzepakowego, do dressingu warto użyć świeżych ziół, miodu oraz octu balsamicznego. Nie sposób zaprzeczyć temu, że olej ten wspaniale nada się także do pieczenia. Istotne jest jednak to, aby sięgnąć po produkt wysokiej jakości. Olej rzepakowy koniecznie powinien być nierafinowany. Wówczas będzie charakteryzował się pełnią właściwości prozdrowotnych. Produkt ten jest również wspaniały w smaku, dlatego posiłek z jego dodatkiem zadowoli każde, nawet najbardziej wybredne podniebienie. Ważne jest także i to, aby regularnie spożywać olej z rzepaku. W przeciwnym bowiem razie mowy o korzyściach zdrowotnych być niestety nie może.

 

Czym jest olej rzepakowy i jakie ma właściwości?

Należy do kategorii tłuszczów roślinnych. Jest to jeden z najzdrowszych olejów w tej grupie. Olej rzepakowy (https://www.bee.pl/9118-olej-rzepakowy) jest wyciskany z czarnego rzepaku, a sama roślina kwitnie na żółto. Aby wyprodukować jeden litr tego oleju, trzeba zużyć około 3 kg rośliny. Olej rzepakowy nie jest zbyt popularny w naszym kraju. W przeszłości rzepak, który zawiera niebezpieczną dla zdrowia substancję chemiczną, był w Polsce unikany. Jednak od lat nadal uprawia się tylko genetycznie zmodyfikowany rzepak, który w ogóle nie ma tego szkodliwego aspektu. Olej rzepakowy zawiera cenny dla organizmu kwas oleinowy, kwas linolowy i kwas linolenowy.

Jakie są właściwości oleju rzepakowego?

Olej rzepakowy zawiera cenne dla organizmu składniki, w tym nienasycone kwasy tłuszczowe: kwas linolowy (omega-6) i kwas linolenowy (omega-3). Oba kwasy pozytywnie:

  • wpływają na funkcjonowanie mięśnia sercowego,
  • działanie całego układu krążenia,
  • funkcjonowania nerek i stanu skóry.

Organizm ludzki nie produkuje tych kwasów i są one niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. Nasza codzienna dieta powinna być bogata w kwasy tłuszczowe omega. Olej rzepakowy zawiera największą ilość kwasów tłuszczowych omega, co czyni go jednym z najlepszych składników codziennej diety. Zawarty w oleju kwas oleinowy pomaga w obniżeniu ilości cholesterolu (LDL) w procesach organizmu. Olej rzepakowy ma zawartość kwasu oleinowego około 62 procent.

Nierafinowany olej rzepakowy

Olej tłoczony na zimno jest znany jako nierafinowany. Jak sama nazwa wskazuje, nierafinowany olej musi być używany na zimno. Na przykład używa się go do sosów i być może sałatek. Z drugiej strony, rafinowane oleje prasowane na gorąco, są przydatne do pieczenia, gotowania, smażenia, jak również do sosów i sałatek. Zasada ta musi być powiązana z olejami innego pochodzenia.

Zawartość witamin w oleju rzepakowym

Rafinowany olej rzepakowy zawiera sterole roślinne. Mówiąc wprost, są to sterole roślinne i polifenole. Sterole roślinne skutecznie utrzymują cholesterol na poziomie odpowiednim dla procesów zachodzących w organizmie. Polifenole są antyoksydantami, co oznacza, że mają właściwości antynowotworowe. Witaminy zawarte w oleju rzepakowym to witamina E, która redukuje wolne rodniki i ma właściwości antyoksydacyjne (dzięki czemu olej dłużej zachowuje świeżość). Z kolei witamina K odpowiada za krzepnięcie krwi, a witamina A wspomaga stan skóry i oczu. Olej rzepakowy stosowany jest również w leczeniu włosów. Stosuje się go do natłuszczania włosów jako alternatywę dla droższego akrylu z oliwek.

 

Dlaczego olej rzepakowy jest taki dobry?

Rzepak jest żółty, ale nasiona są czarne. Wyciska się z nich jeden z najzdrowszych olejów na planecie. Niestety, olej rzepakowy nie dostaje od nas zbyt wiele kredytu. To wstyd, bo zmniejsza zawartość złego cholesterolu i naprawdę pomaga zachować młodość.

Jak powstaje olej rzepakowy?

Ta roślina potrzebuje do 3 kg, aby wyprodukować 1 litr oleju. Olej rzepakowy, z powodów historycznych, nie ma takiej reputacji, na jaką zasługuje. W przeszłości uprawiany rzepak zawierał szkodliwą dla zdrowia substancję chemiczną Erca oxidative p, ale od 20 lat w Polsce uprawiane są tylko odmiany bezbukowe. Co więcej, ulepszony olej nie jest genetycznie modyfikowaną odmianą. Takie podejście zmieniło skład tłuszczów w rzepaku i zwiększyło ilość prozdrowotnych kwasów oleinowych, linolowych, a nawet linolenowych.

Dlaczego warto spożywać olej rzepakowy?

Ze względu na obecność kwasów tłuszczowych linolowych (omega-6) i linolenowych (omega-3), potrzebujemy nadmiaru tłuszczu roślinnego, jakim jest olej. Nasz organizm potrzebuje ich do:

  • dobrej pracy serca,
  • funkcjonowania układu krążenia,
  • funkcjonowania nerek,
  • polepszenia stanu skóry.

Dlatego musimy być ostrożni w dostarczaniu takiej żywności. Olej jest jednym z najlepszych powodów dla tych substancji. Ale równie ważna jest proporcja między nimi. Najbardziej pożądane są dwie części omega-6 do co najmniej jednej części omega-3. Nie jest łatwo utrzymać ten stosunek, ponieważ nasza żywność zawiera nadmiar kwasów tłuszczowych omega-6 i omega-3. Jednak stosunek kwasów 2:1 znajduje się dokładnie w oleju rzepakowym. W popularnym oleju rzepakowym jest to właściwie 7:1. W tym stosunku, olej rzepakowy przewyższa wszystkie inne. Z wyjątkiem oleju lnianego, który ma więcej omega-3s w porównaniu z omega-6s.

Na gorąco czy zimno – jak spożywać?

Sklepy mają tłoczone na zimno i gorąco oleje prasowane. Ostatnia opcja jest bardziej wyrafinowana, czyli rafinowanie w procesie produkcyjnym. Jest to ważna odmiana. Oleje tłoczone na zimno muszą być po prostu używane na zimno (sałatki, sosy itp.), natomiast oleje tłoczone na gorąco mogą być używane na zimno do smażenia, gotowania i pieczenia, jak również do sałatek. Zasada ta powinna być stosowana w odniesieniu do wszystkich olejów, włącznie z oliwą z oliwek.

Zalety zdrowotne oleju rzepakowego

Zmniejsza on zawartość złego cholesterolu (LDL) i poprawia stosunek dobrego (HDL) do złego cholesterolu. Olej rzepakowy jest specyficznym jednonienasyconym kwasem oleinowym.