Dlaczego olej rzepakowy jest taki dobry?

Rzepak jest żółty, ale nasiona są czarne. Wyciska się z nich jeden z najzdrowszych olejów na planecie. Niestety, olej rzepakowy nie dostaje od nas zbyt wiele kredytu. To wstyd, bo zmniejsza zawartość złego cholesterolu i naprawdę pomaga zachować młodość.

Jak powstaje olej rzepakowy?

Ta roślina potrzebuje do 3 kg, aby wyprodukować 1 litr oleju. Olej rzepakowy, z powodów historycznych, nie ma takiej reputacji, na jaką zasługuje. W przeszłości uprawiany rzepak zawierał szkodliwą dla zdrowia substancję chemiczną Erca oxidative p, ale od 20 lat w Polsce uprawiane są tylko odmiany bezbukowe. Co więcej, ulepszony olej nie jest genetycznie modyfikowaną odmianą. Takie podejście zmieniło skład tłuszczów w rzepaku i zwiększyło ilość prozdrowotnych kwasów oleinowych, linolowych, a nawet linolenowych.

Dlaczego warto spożywać olej rzepakowy?

Ze względu na obecność kwasów tłuszczowych linolowych (omega-6) i linolenowych (omega-3), potrzebujemy nadmiaru tłuszczu roślinnego, jakim jest olej. Nasz organizm potrzebuje ich do:

  • dobrej pracy serca,
  • funkcjonowania układu krążenia,
  • funkcjonowania nerek,
  • polepszenia stanu skóry.

Dlatego musimy być ostrożni w dostarczaniu takiej żywności. Olej jest jednym z najlepszych powodów dla tych substancji. Ale równie ważna jest proporcja między nimi. Najbardziej pożądane są dwie części omega-6 do co najmniej jednej części omega-3. Nie jest łatwo utrzymać ten stosunek, ponieważ nasza żywność zawiera nadmiar kwasów tłuszczowych omega-6 i omega-3. Jednak stosunek kwasów 2:1 znajduje się dokładnie w oleju rzepakowym. W popularnym oleju rzepakowym jest to właściwie 7:1. W tym stosunku, olej rzepakowy przewyższa wszystkie inne. Z wyjątkiem oleju lnianego, który ma więcej omega-3s w porównaniu z omega-6s.

Na gorąco czy zimno – jak spożywać?

Sklepy mają tłoczone na zimno i gorąco oleje prasowane. Ostatnia opcja jest bardziej wyrafinowana, czyli rafinowanie w procesie produkcyjnym. Jest to ważna odmiana. Oleje tłoczone na zimno muszą być po prostu używane na zimno (sałatki, sosy itp.), natomiast oleje tłoczone na gorąco mogą być używane na zimno do smażenia, gotowania i pieczenia, jak również do sałatek. Zasada ta powinna być stosowana w odniesieniu do wszystkich olejów, włącznie z oliwą z oliwek.

Zalety zdrowotne oleju rzepakowego

Zmniejsza on zawartość złego cholesterolu (LDL) i poprawia stosunek dobrego (HDL) do złego cholesterolu. Olej rzepakowy jest specyficznym jednonienasyconym kwasem oleinowym.